torsdag 17 mars 2011

Pannkakor

- av Fröken Lindas Moster

Jag är inte överdrivet förtjust i pannkakor. En eller ett par kan jag få i mig som dessert (thailändska kokospannkakor med glass - mums!), crêpes gillar jag absolut och jag äter gärna några stycken till frukost. Men pannkakor till middag...? Liksom mormor en gång serverar jag alltid soppa innan pannkakorna, gärna Ängamat. Så jag äter mig mätt på soppa och tar en pannkaka som efterrätt (mannen och dottern gör tvärtom....). Men faktum är att jag börjar vänja mig. Som lunch, med grahamsmjöl i smeten och keso och färska bär som tillbehör, är det faktiskt inte dumt alls. Och som utflyktsmat är det oslagbart. Här kommer fyra varianter på smet:

1. Mosters pannkakor: 1 dl grahamsmjöl och 2 dl vetemjöl (alt 3 dl dinkelmjöl), 3 ägg, 6 dl mjölk, 0,5 tsk salt och ca 50 g smält smör (ev. lite krossat linfrö).

2. Klassiska pannkakor: 2 ägg, ½ tsk salt, 1 msk socker, 6 dl mjölk, 3 dl vetemjöl, 2-3 msk smält smör.

3. Mjölkfria pankisar: 3 ägg, 6 dl havredryck (tunna pannkakor) eller sojadryck (luftigare kakor), 2 ½ dl vetemjöl, ½ tsk salt och 2 msk mjölkfritt margarin. (Tips: Vill Du ha sötare pannkakor som efterrätt kan Du använda kokosmjölk - å varför inte servera med Nutella och skivad banan?).

4. Äggfria pannkakor: 4 dl vetemjöl, ½ tsk salt, 6 dl mjölk, ½ dl riven morot och 2 msk smält smör. Låt svälla i 5 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar