söndag 5 juni 2011

Choklad- och havrekakor

av Mostern

Att jag ogillar choklad brukar min omgivning tycka är märkligt. Att jag dessutom ibland ändå bakar saker med choklad tycker de är ännu märkligare. Men ibland tycker jag att saker ser så goda ut att jag ändå måste prova. Dessutom brukar det göra mannen glad. Så om dessa kakor är goda eller inte är jag inte rätt person att avgöra. Men familjen gav dem tumme upp!

 Choklad- och havrekakor, ca 22 st ganska stora 
200 g mjukt smör
2 dl farinsocker
½ dl strösocker
3 ägg
4½ dl vetemjöl
4 dl havregryn
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
175 g finhackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker mjukt och luftigt. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda alla torra ingredienser och rör ned dem. Vänd ner den hackade chokladen. Rulla degen och skär rullen i 22 bitar. Formla bollar, placera dem glest på två plåtar med bakplåtspapper och tryck ut bollarna till platta kakor (de flyter ut ytterligare under gräddningen). Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Obs! Då är kakorna lite mjuka i mitten och har knappt fått färg, mn de hårdnar när de kallnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar