onsdag 31 augusti 2011

Syltig marmelad med blåbär, chili och mynta

Det har inte blivit några besök i blåbärsskogen för min del, men väl ett besök på Bondens marknad - ett "good enough"-alternativ. Av bären jag köpte där gjorde jag en sylt med chili och mynta. Eller marmelad med chili och mynta. För vad är egentligen skillnaden mellan sylt och marmelad?

Båda innehåller (numera) fruktkött (eller fruktskal), men traditionellt har väl sylt haft en tunnare konsistens än marmelad. Jag har alltid tänkt mig "sylt-marmelad-gelé" på en slags konsistensskala. Men för oss som använder syltsocker, dvs. socker med pektin, blir det  inte så stor skillnad eftesom sylten blir ganska tjock. Och egentligen spelar det väl ingen roll vad vi kallar det - huvudsaken är ju att det smakar bra. Och den här syltiga marmeladen är lika god på pannkakorna som på ostbrickan.

/Moster



Syltig marmelad med blåbär, chili och mynta

500 g blåbär
1½ msk finhackad röd chili
500g syltsocker
2½ msk finhackad mynta

Rensa bären. Ta bort kärnhuset på chilin och hacka den fint. Lägg bär och chili i en kastrull och låt det sakta koka upp under lock. Ta av locket och koka sakta i 3 minuter.
Tillsätt sockret och låt koka livligt under omrörning i 5 minuter. Skumma om det behövs.
Ta kastrullen från värmen, rör i myntan. Häll upp sylten/marmeladen på rena och varma burkar. Låt svalna och förvara sedan svalt. Godast är den om smakerna får mogna någon vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar