torsdag 12 april 2012

Falafel i pitabröd med yoghurtsås

Provade att göra falafel för första gången i mitt liv. Konstaterar att jag är väldigt nöjd med smaken, men mindre med konsistens på bullarna: jag tyckte det var svårt att få dem att hålla ihop. Nästa gång tror jag att jag blandar i ett ägg och hoppas på bättre resultat då.

/Moster



Till 4 personer

2 brk kikärtor
3-4 msk olivolja
1 tsk mald koriander
1 tsk mald spiskummin
1 tsk salt
ca 1 dl finhackad bladpersilja
en skvätt citronsaft

Häll av vattnet från ärtorna. Blanda ner övriga ingredienser och mixa till en smet.
forma små bollar, vänd dem i lite mjölk och stek dem i olja på medelvärme tills de får färg (ca 1 minut på varje sida).
Servera dem varma med pitabröd, sallad, gurka, tomat och rödlök och en yoghurtsås.

 
Yoghurtsås

ca 2 dl matlagningsyoghurt som smaksätts med lite rivet citronskal och färsk mynta. Eller rivet citronskal och lite finriven ingefära.

2 kommentarer:

  1. Ett tips är att göra falafeln bara på blötlagda kikärtor, men inte kokade, då håller de ihop bättre.
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah..! Tack för tipset - det provar jag nästa gång!

      Radera