lördag 29 september 2012

Skördefest med pumpasoppa och curryäpple

För mig har slutet på september också blivit en tid då vi gör "pumpagubbar" Halloween-style. Helt fel tidpunkt, jag vet. Men eftersom vi oftast tillbringar månadens sista helg på Öland där det är skördefest och pumpor överallt - längs vägarna, som humoristiska arrangemang, bland blommorna och i maten - har det blivit så. Vackert - och gott!



I år blev det två "gubbar" för oss - och soppa på det som grävdes ut. Jag utgick från ett recept jag hittade i matbutiken. Och även om den här typen av pumpor kanske inte är några perfekta "matpumpor" blev soppan helt okej. Till slut, kanske jag ska tillägga. Chilin jag fick tag i var starkare än den jag brukar använda, men med ett par deciliter grädde blev den alldeles perfekt.



ca 1 kg pumpa
2 gula lökar
1 vitlökssklyfta
olivolja
1/2 röd chilifrukt
5 dl grönsaksbuljong
ev. 1-2 dl grädde
ev. några matskedar äppelcidervinäger
1 äpple
1/2 pumpafron
1 krm curry

Skala, kärna ur och tärna pumpan. Finhacka chilin. Skala och hacka lök och vitlök. 
Fräs loken mjuk i lite olja. Lägg i pumpan och låt den fräsa med några minuter. Tillsätt chili och buljong. Låt koka i ca 15 minuter tills pumpan blivit mjuk. 
Tärna äpplet och fräs i lite olja med pumpafrön och curry. Smaka av med salt. Mixa soppan slät med en stavmixer. Tillsätt eventuellt grädde och smaka av med salt och lite äppelcidervinäger. 
Servera med äppelhacket.


Det här är för övrigt en av de bästa tiderna på året. Vackert väder, fina höstfärger och längs hela Storgatan på öns centralort brassas det käk utomhus och det erbjuds fantastiska grönsaker till försäljning. Sån't där vi blir alldeles alldeles lyckliga av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar